Jun.-Prof. Dr. Klaus Miller

 

 

Forschungsthemen

  • Quantitative and Data-driven Methods in Marketing
  • Two-sided Markets and Digital Platform Economics
  • Customer Lifetime Value-Based Customer Acquisition
  • Demand Estimation and Consumer Choice Models
  • Pricing and Willingness-to-Pay
  • Advertising Effectiveness
  • Data Privacy & Regulation
  • Data Science & Business Analytics
  • Online Retailing

Forschungsmethoden

  • Empirical Modeling
  • Applied Econometrics
  • Distributed Statistical Computing
  • Causal Machine Learning
  • Large-scale Field- and Lab-Experiments

Zur Person

Klaus Miller ist seit dem Wintersemester 2015/16 Juniorprofessor für Quantitatives Marketing im Fachbereich Wirtschaftswissenschaften an der Goethe Universität.

Seine Forschungsinteressen liegen an der Schnittstelle zwischen empirischem quantitativem Marketing, Volkswirtschaftslehre und Informatik. Seine Forschung beschäftigt sich insbesondere mit managementrelevanten Fragestellungen im Bereich Pricing und Advertising in digitalen Märkten. Methodisch basiert seine Forschung auf quantitativen empirischen Modellen, angewandter Ökonometrie,  sowie umfangreichen Labor- als auch Feldexperimenten. Seine Forschung wurde in international-führenden akademischen Fachzeitschriften (z.B. Journal of Marketing Research, International Journal of Research in Marketing, oder im Journal of Product Innovation Management)  und management-orientierten Transferzeitschriften (z.B. Marketing Review St. Gallen, GFK Marketing Intelligence Review) veröffentlicht. In seinen Forschungsprojekten arbeitet er häufig mit der Unternehmenspraxis zusammen, um unternehmensrelevante Forschungsfragen zu beantworten. In Frankfurt lehrt er derzeit zu den Themen Pricing und Data Science & Business Analytics.

Klaus Miller hat von 2000 bis 2005 an der Katholischen Universität Eichstätt-Ingolstadt in Deutschland Betriebswirtschaftslehre studiert und 2008 in Wirtschaftswissenschaften (summa cum laude) an der Universität Bern in der Schweiz promoviert. Während seiner Zeit als Doktorand, als Post-Doktorand und Assistenzprofessor war er Gastforscher an der Wharton School der University of Pennsylvania (Gastgeber: Prof. Dr. Dr. Z. John Zhang) und an der Graduate School of Business der Stanford University (Gastgeber: Prof. Dr. Harikesh S. Nair und Prof. Dr. Navdeep Sahni).

Vor seinem Wechsel an die Goethe Universität war Klaus Miller von 2008 bis 2011 Oberassistent am Institut für Marketing und Unternehmensführung der Universität Bern in der Schweiz. Von 2013 bis 2014 lehrte er an der Universität Zürich Quantitative Methoden und Modelle im Marketing.

Von 2011 bis 2015 unterbrach er seine akademische Karriere und war als Leiter für Business Intelligence und Analytics bei der Ringier AG, einem führenden Schweizer Medien- und Unterhaltungskonzern mit Sitz in Zürich tätig.

Ausgewählte Publikationen

Hofstetter, R., Miller, K.M., Krohmer, H., Zhang, J. (2020), A De-Biased Direct Question Approach to Measuring Consumers' Willingness to Pay, Forthcoming at International Journal of Research in Marketing. 

Hofstetter, R., Miller, K.M., Krohmer, H., Zhang, J. (2013), How Do Consumer Characteristics Affect the Bias in Measuring Willingness to Pay for Innovative Products?, Journal of Product Innovation Management, 30(5), 1042-53. 

Miller, K.M., Hofstetter, R., Krohmer, H., Zhang, J. (2011), How Should We Measure Consumers? Willingness to Pay? An Empirical Comparison of State-of-the-Art Approaches, Journal of Marketing Research, 48(1), 172-184. 

Ausgewählte Arbeitspapiere

Economic Consequences of Online Tracking Restrictions, with Bernd Skiera (Goethe), in revision for second-round review at Journal of Marketing.

Do Ads Harm News Consumption?, with Shunyao Yan (Goethe) and Bernd Skiera (Goethe), under first-round review at Journal of Marketing Research

Price Increase Strategies in Retailing: Quantity Reduction or Nominal Price Increase?, with Reto Hofstetter (Lucerne), David Blatter (Berne), Harley Krohmer (Berne), Z. John Zhang (Wharton), in preparation for submission to International Journal of Research in Marketing

The Impact of Ad Viewability on Advertising Effectiveness, with Christina Uhl (WU Vienna) and Nadia Abou Nabout (WU Vienna), in preparation to submission to Journal of Marketing Research

Consequences of Privacy Regulation on Internet Traffic, with Julia Schmitt (Goethe) and Bernd Skiera (Goethe), in preparation to submission to Journal of Marketing Research.

Privacy and the Prevalence of Inconsistencies in Third-Party Consumer Profiling, with Lennart Kraft (Goethe) and Bernd Skiera (Goethe), in preparation to submission to Marketing Science

 

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